Peluts motoritzats


Arnés de seguretat, cinturó de seguretat, reixes, xarxes, transportí... Hi ha moltes maneres per fer més segur el viatge. Però en realitat la normativa no especifica res sobre com cal portar els peluts dins del cotxe. A la normativa no es parla d'animals sinó de càrrega, diu així:

"El conductor de un vehículo está obligado a mantener su propia libertad de movimientos, el campo necesario de visión y la atención permanente a la conducción, que garanticen su propia seguridad, la del resto de ocupantes del vehículo y la de los demás usuarios de la vía. A estos efectos deberá cuidar especialmente de mantener la posición adecuada y que la mantengan el resto de los pasajeros, y la adecuada colocación de los objetos o animales transportados para que no haya interferencia entre el conductor y cualquiera de ellos."

Real Decreto Legislativo 339/1990, de 2 de marzo, por el que se aprueba el texto articulado de la Ley sobre Tráfico, Circulación de Vehículos a Motor y Seguridad Vial. Artículo 11. Normas generales de conductores. Punto 2. «BOE» núm. 63.

Així mateix, no especifica que calgui portar el pelut lligat, però els agents encarregats de la ordenació del trànsit poden immobilitzar el vehicle, posar multes o retirar punts en el cas que ells considerin que portar el gos deslligat pugui posar en perill les possibilitats de moviment, el camp de visió o puguin distreure la conducció. Portar-lo a la falda del conductor es podria considerar conducció negligent.

La Direcció General de Trànsit, va encarregar un estudi al Centre de Saragossa, sobre la incidència de les mascotes en els accidents de trànsit, que conclou que els animals deslligats dins del vehicle són una font important de distracció directa (es mouen, s'enfilen tapant visibilitat, sol·licitant atenció...) o indirectament (lladren posant nerviós al conductor, embruten el seient, molesten els nens o passatgers del darrera...), el propietari mateix també pot estar massa pendent d'ell, i, a més, s'ha de considerar la possibilitat que en un accident surti disparat, fer-se mal ell o lesionar als ocupants.

La DGT recomana que s'utilitzin sempre dispositius de seguretat.

Dispositius de seguretat:


· Xarxes: Es subjecten en quatre punts fixos del cotxe i impedeixen que el gos passi del portaequipatges als seients. S'ha de tenir en compte que en cas de col·lisió no reté el pelut i pot patir lesions molt greus.

· Barres separadores: Es subjecten a pressió entre el terra i el sostre o bé s'introdueixen dins del forat del reposa-caps i pressionen el sostre. El gos no pot passar als seients, no el pot mastegar ni arrancar (com passa algunes vegades amb les xarxes) però en cas d'accident moltes vegades no es resisteixen al pes del gos i cedeixen.

· Barreres a mida: Són reixes metàl·liques fetes a mida per a cada model de cotxe. Impedeix també que el gos passi als seients i sol aguantar l'envestida d'un gos gros en cas de col·lisió.

· Arnés de seguretat: Cal comprar un arnés al gos i aquest cinturó, que s'enganxa per un costat a l'arnés i per l'altre al dispositiu d'encaix del cinturó de seguretat. Serveix per reduir la mobilitat del gos, però no són eficaços en col·lisions i accidents, l'anella de l'arnés es sol trencar, el gos xoca contra els seients davanters provocant lesions de columna al conductor i patint ell lesions greus i mortals.

· Arnés de seguretat de dos punts: Es subjecta en dos dispositius d'encaix del cinturó, d'aquesta manera s'evita el desplaçament del gos, essent un sistema més segur en cas d'accident. Com més curtes siguin les cintes d'unió més lluny queda dels seients de davant i menys probabilitats d'impacte i lesió.

· Transportins: Són una bona opció ja que redueixen la mobilitat i l'espai d'impacte. Cal col·locar-los adequadament al vehicle.

Col·locat al seient i lligat amb el cinturó de seguretat no és segur, ja que s'ha comprovat que en cas d'accident es solen trencar els punts on està subjectat amb el cinturó, el transportí pot sortir disparat i lesionar els passatgers, l'animal patiria lesions importants.

No s'ha de col·locar en el seient del copilot si el cotxe porta airbag.

Col·locat al terra entre els seients davanters i els del darrera és un bon lloc si hi queda ben encaixat. Les lesions que poden patir en un impacte solen ser lleus.

Col·locat al portaequipatges (en cas que no càpiga en el terra entre seients) en posició transversal a la direcció de la marxa del vehicle, en un impacte poden sortir ferits els passatgers dels seients del darrera, però és prou segur.

Recomanacions de la DGT i altres coses a tenir en compte en el cotxe:


· Abans de pujar al cotxe, el gos ha de fer les seves necessitats, i si el viatge és llarg cal parar de tan en tan perquè torni a fer-ho i s'esbargeixi una mica.

· Quan més tranquil estigui millor, així que si ha passejat, corregut o jugat abans del viatge millor. Si ha menjat i begut també estarà més tranquil. Alguna de les seves joguines o la seva manta el poden ajudar també a combatre els nervis del viatge.

· Però cal tenir en compte que si el gos es mareja és millor que no hagi menjat durant les 12 hores prèvies al viatge. Hi han pastilles per els marejos i tranquil·litzants, però és millor consultar amb el veterinari. Com saber si s'està marejant?: si saliva en excés pot indicar que s'està marejant, cal parar i deixar-lo baixar, que es refresqui, estiri les cames i es relaxi. Cal tenir aigua a mà.

· Que cap passatger porti el pelut en braços, no és segur i pot distreure la conducció.

· Deixar que tregui el cap per la finestra és perillós, ja que pot donar-se un cop en cas de frenada, o impactar contra algun objecte exterior.

· No oblideu baixar una mica les finestres com a ventilació si deixeu el pelut al cotxe. I sobretot, no li deixeu en altes temperatures.


Fotografies: Bill Selak

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada